Det finns många influencers och bloggare där ute. Är man inte insatt, så kanske man inte har väldigt bra koll. Men… några av dessa (de största som är influencers) förekommer i stora medier. Lite allmänna tankar kring influencers, bloggare och lukrativa företag.
Bloggar kan bli lönsamma
Det finns mängder av bra bloggar där ute. Vissa är bättre än andra. Min blogg är ett exempel på en spännande och relativt nystartad blogg som jag själv brukar rekommendera. Det finns folk som ständigt söker nya bloggar där ute precis som man ständigt söker bra musikartister eller spännande TV-serier.
Vissa bloggar är enbart till för att bli agera dagbok. Särskilt som det var för 10-15 år sedan bland bloggarnas begynnelse. Då var det just dagböcker. Idag har det blivit så mycket mer. Det är en livsstil och det kan vara en affärsrörelse, om man väljer att tjäna pengar på bloggen. Det finns givetvis många bloggar därute som är helt fria från reklam. Det gäller inte minst företagares egna bloggar och organisationer/privatpersoner utan vinstintresse som på ett eller annat sätt bloggar.
Det finns så kallade affiliatenätverk, där man kan få provision på att marknadsföra produkter. Adtraction är ett exempel på ett sådant nätverk. Det finns särskilda nätverk för just influencers. Det finns nätverk som är inriktade på riktigt stora influencers, men då är det främst internationella sådana. Sedan blir många bloggare direkt sponsrade av företagen utan mellanhänder. Har man väldigt mycket trafik som inte är köpstark, har Google också en plattform som heter Google Adsense. De betalar (väldigt lite) per klick istället för provision på förmedlade köp. Det finns många sätt att tjäna pengar på bloggar. Ytterligare alternativ utöver att blogga är att starta en webbutik eller ge ut en bok på egen hand.
Kända influencers
Det finns många kända influencers. Många influencers som du kanske inte talats om som sagt, om du inte är insatt eller faktiskt följer dem. Några av de allra mest välkända är Bianca Ingrosso samt Jocke och Jonna. Margaux Dietz är en annan mycket välkänd influencer. Den största av dem alla är nog Isabella Löfvengrip som tidigare kallades för blondinbella. Men, ju mer hennes kapital och rörelse växt, desto seriösa blev hon. Det kan också till viss del ha att göra med ålder. I början attraherade hon unga tonårstjejer. Men då var hon själv i den åldern. Idag kanske genomsnittet ligger någonstan mellan 30-50 år.
Ofta har influencers en nisch eller en given målgrupp. Det är väldigt svårt att nå ut till precis alla i hela Sverige. Influencers involverar inte enbart bloggare. Det kan vara exempelvis Youtube eller Instagram också. Matgeek är ett typexempel på en influencers som har lyckats att slå igenom stort genom att nörda ner sig på matlagning och bakning. Ganska nischat, men han är helt klart den absolut största som har lagat mat i sina avsnitt med alla möjliga kändisar inklusive flera partiledare, globala vinkännare och Leif Mannerström. Han är ett levande bevis på att man kan slå stort genom att fokusera på en nisch och bli riktigt bra på det. Faktum är att det är en marknadsföringprincip som fungerar på mer än bara Youtube och bland bloggar.